Hur du hittar föredraget för ditt företag.


skrivet den 09 jun av Joakim, klockan:18:43

Många IT & media företag väljer just nu att boka föredrag som både är till för att inspirera, informera eller övertyga sina anställda om vissa ämnen. Detta gör att man hjälper sitt eget företag att få en bredare kompetens eller ståndpunkt om områden de redan vet eller inte vet något om. Viktigt att tänka på är dock att välja rätt typ av föredrag innan man betalar konstaden för eventuellt boende och deltagande för sina anställda. Det är otroligt väsentligt att man som VD väljer områden som företaget behandlar. Detta gör att dina anställda kommer ha en bättre uppfattning och inställning till föredraget. Att också handplocka vilket föredrag du vill deltaga i är viktigt. Du vill gärna ha en expert som i flera år har arbetat inom ämnet han eller hon talar om för att ytterliggare locka uppskattning till föredraget.

Om du själv ska hålla ett tal så finns det flera punkter du där ska följa för att kunna få en bättre effekt och påverkan på din publik. Träna noga igenom din retorik och ta även kurser inom detta. Det finns inget tråkigare än att se en talare som står still och inte visar några känslor, speciellt om ämnet i sig är väldigt emotionellt. När du talar är det också viktigt att tänka på att vara tydlig, påläst - dock inte till din grad där du vet ditt tal utantill - samt att man har ordentlig visuell information tillgänglig. Att hålla koll på sin stress är också en otroligt väsentlig del i ett tal. Att spänna benen då och då samt att hålla dina händer antingen på podiet eller knytna ihop hjälper dig emot att verka nervös då de lätt vandrar iväg på andra ställen. Ett sista tips är att gärna titta på kända talare och hur de agerar i samband med föredrag. Ta gärna lärdom och bli en bättre talare!

På återseende.

Joakim

 


Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Comments are closed